Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

2012 leggazdagabb emberei Koreában

Nyilván nem északról beszélünk. Íme a leggazdagabb koreaiak listája tavalyról, amit találjuk ki, ki vezet.

Dél-Korea leggazdagabb embere ugyan ki is lehetne, ha nem I Gonhi, a Samsung-megamogul, részvényeinek értéke körülbelül 11 milliárd dollár, amivel a világranglista szerény 95. helyén áll "csak". Az öregurat (70) egyébként egyszer már majdnem lecsukták adócsalásért, de aztán mégse, mert a Samsung túl értékes az országnak (a GDP 20%-át adja, egyedül), így inkább csak kapott egy csúnya pillantást a bírótól, meg némi zsebpénznyi büntetést.

Második helyen is egy csebolcég vezére áll - meglepetés - a Hyundai elnöke, Csong Monggu, aki szintén nem mai csirke már, de eléggé le van maradva golfpartnere mögött, neki csak 6 milliárd dollárra rúg a vagyona. Akárcsak I-t, őt is felmentette már a bíróság némi bírsággal börtön helyett.

A harmadik helyen kevéssel a papa mögött, mintegy 3 milliárd dollárral rostokol Csong Üszon, a Hyundai-vezér fia, a konglomerátum alelnöke. Nem tudom, de a doramákban a csebolörökösök általában szebb pasik, nem? Jó, hát mondjuk a papa se éppen egy Sean Connery.

Negyedik helyen zárt Szo Kjongbe, az Amorepacific kozmetikai cég vezére, mutatva, hogy valóban őrületes a kereslet a kozmetikumok iránt Koreában.

Az ötödik helyet Az SK Holdings csebolcég feje, Cshö Thevon kaparintotta meg.

A leggazdagabb koreai asszony természetesen a Samsungmogul felesége, Hong Rahi, aki valamivel több mint egymilliárd dollár értékű részvényeivel sógornőjét, a Shinsegae Group igazgatónőjét, I Mjonghit verte meg.

Hong Rahi

I Mjonghi

Felkerült a leggazdagabbak listájára a YG Entertainment kiadó tulaja, Jang Hjonszok is, aki tavaly lenyomta a rivális SM Entertainment évek óta első helyen ücsörgő I Szomanját, mint a leggazdagabb szórakoztatóipari mogul, részvényei kicsivel több mint 200 millió dollárt értek, amivel a lista 76. helyére került.

A leggazdagabb szórakoztatóipari mágnás Jang nem csak céget vezetni tud ügyesen, de a dalai is jók. Kevesen tudják róla, hogy egykoron a Seo Taiji & Boys együttes tagja volt, ők voltak azok, akik átírták a K-pop történelmét, tőlük számítják a K-pop új korszakát, a mai dalok sikerformátumát alkották meg, azóta is erre "gyártják" az összes K-pop-dalt. Persze ez jórészt Szo Thedzsi érdeme és nem Jangé, dehát mégiscsak egy banda voltak.


Források: Bloomberg.com, Koreatimes.co.kr

1 Tovább

Hogyan húzzuk ki az országot a béka segge alól?

Van egy kicsike kis nép túl az óperencián, akik nagyon-nagyon szegények és elnyomottak voltak. Aztán kihúzták a fejüket a hátsójukból és ripsz-ropsz olyan gazdaságot rittyentettek, hogy Milton Friedmannek is kettéáltak a fülei. Dél-Korea ugyanis olyan nemzetgazdaságot épített ki, ami fittyet hányva a nyugati szabadversenyes piac törvényeire, virul mint az orgona tavasszal. 

Minden a '60-as években kezdődött, miután a koreaiak rájöttek, hogy kezdeni kéne valamit magukkal a japán invázió meg a szomorú koreai háború végeztével. Ekkoriban alakultak meg a családi vállalatok azoknak a gyáraknak a felvásárlásával, amiket a japánok hagytak hátra. A kormány nagy terveket tűzött maga elé: terjeszkedni, terjeszkedni, terjeszkedni. Az agresszív gazdaságpolitika szerves részévé váltak ezek a családi alapítású cégek, a csebolok. A formula a következő volt: a kormány korlátlanul nyomta a pénzt ezekbe a vállalatokba, akik cserébe teljesítették a terjeszkedési kvótát a piacokon. A kormány törvényekkel biztosította, hogy a cseboloknak jó legyen - cserébe jó lett a gazaságnak is. A kis lutricégek óriás konglomerátumokká duzzadtak, mivel gyakorlatilag a "mindegy micsoda, felvásároljuk" politikát követték - állami hitelen. Így lett például a szerény kis tésztagyárnak induló Samsungból elektrotechnikai világóriás.

Samsung Town, Szöul

Szóval a kormány nyomatta a támogatást, a csebolok meg hozták a profitot. 1960 és 1994 között a GDP évente 10%-kal nőtt. Az 1990-es évekre a koreai GDP csaknem 30%-át a 30 legnagyobb csebol bevételei tették ki. A kulcsszó az export volt. A koreai cégek szinte kizárólag exportra termeltek, kihasználva minden lyukat a piacon. Ha nem volt még versenyképes termék, ők legyártották. Mindegy milyen területen. Így lett a Samsungnak autógyára, az LG így vándorolt a petrolkémiai iparba, de a Hyundainek (Hjonde a helyes kiejtése, nem Hjundáj) is így lett például áruházlánca. Képesek voltak totál különböző iparágakba kiterjeszkedni, és ha beszállító kellett, akkor csináltak egy céget, ami legyártotta a kívánt alkatrészt. Egy-egy csebol akár 50 különböző céget is birtokolt. 

Hyundai-pláza, Csonho, Dél-Korea


Bummsakalaka, a gazdaság soha nem látott mértékben virágzott, nem véletlenül nevezik Dél-Koreát az ázsiai tigrisek egyikének. 1990-re egy koreai lakos már 638%-kal volt gazdagabb, mint 1960-ban. Egy átlagos nyugati lakos csak 72%-kal. A csebolok egyeduralkodók lettek, és a koreai gazdaság erősen függeni kezdett tőlük. 1997-ben aztán jött a fekete leves: Korea gazdasága az ázsiai gazdasági válság közepette összeomlott. A válság miatt az exportra termelő csebolok bevételei hirtelen csökkenni kezdtek, és nem bírták tovább fizetni az iszonyatos mennyiségű hitelt, amit felvettek az ész nélküli terjeszkedéshez. Az óriás vállalatpolipokat a saját csápjaik fojtogatták, több közülük ki is nyiffant, például a Kia.

A válságból egyetlen kiút volt: a csebolok megnyirbálása. IMF-nyomásra a kormány kényszerítette a csebolokat, hogy szabaduljanak meg a fölös csápoktól: azaz a fő profilba nem illő cégektől, ekkor vásárolta fel például a Samsung autógyárát a Renault. A csebolok magukba tekintettek, és rájöttek, hogy ha életben akarnak maradni, alkalmazkodniuk kell az erősen globalizálódó piachoz. Míg a liberális gazdaságpolitikát folytató Kim Dedzsung-kormány az amerikai stílusú piacgazdaságot próbálta meg bevezetni az országban, a csebolok újraszerveződtek, tanultak és újra megerősödtek. 2008-ban ismét olyan ember ült Korea elnöki székébe, aki csebolpárti, maga is a Hyundai egyik leányvállalatának vezére volt korábban. Az újra megerősödött csebolok ismét termelni kezdték a lóvét, és olyannyira bevált az alkalmazkodó életmód, hogy míg a világ zsíros kenyéren tengődött a 2008-2009-es gazdasági válságban a villany lekapcsolásától rettegve, a koreai csebolok vidáman terjeszkedtek tovább a piacokon. Csak egy pillanatkép erejéig: a Hyundai 11%-kal növelte az eladott járművek számát a válság alatt, miközben az autógyárak többsége bezárt vagy csökentett gyártásra állt át, Amerikában a General Motors meg csődöt jelentett.

A Big Bang az LG modelljeként

Dél-Korea ma a világ technológiailag legfejlettebb országa. Szöulban 2015-re minden közterületen ingyenes wifi lesz, ami a tömegközlekedési eszközökön (beleértve a metrót is) szabadon használható, olyan letöltési sebességgel és jelerősségel, hogy 70 km/h-val közlekedő autóban is lehet majd streamingben filmet nézni az interneten. Mindezt pedig a papíralapú tankönyvek kidobása követi majd, minden diák tableten fog ezentúl tanulni.

A csebolok pedig, köszönik szépen, jól vannak. A Samsung Korea GDP-jének 20%-át termeli ki, de a teljes GDP 70%-át adják a legnagyobb csebolok összesen. Persze nem fenékig tejfel az ő világuk sem, a korrupció mindennapos botránytéma a berkeikben, de a kormány szemet huny felettük, hiszen dől a zsé, a gazdaság virágzik, egy vállrándítással elintézték, hogy az adócsaló Samsung-elnöknek ne kelljen börtönbe mennie, a bíró szerint ugyanis túl nagy veszteség lenne a gazdaságnak, így közmunkával és némi zsebpénznyi büntiösszeggel meg egy ejnye-bejnyével elengedte a vezért. 

Akárhogy is, a koreaiaknak bejött a dolog. Talán mert nem a hátsó felükön ücsörögve várták, hogy majd az IMF meg az azeriek kihúzzák őket a szarból, hanem felvették a lapátot és kiganéztak maguk után, de rendesen.

2 Tovább

Xiaolongimnida

blogavatar

A blog kínai, koreai és általában véve ázsiai témákkal foglalkozik. A Xiaolong kínaiul kis sárkányt jelent, az -imnida végződés pedig koreaiul annyit tesz: "vagyok".

Utolsó kommentek