Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Korea elnöknőjének kalandos élete

Tegnap Dél-Korea új elnököt választott, a győztes pedig egy hölgy, a hatvan éves, hajadon Pak Kunhje, akinek élete minimum koreai sorozatba illő, és itt is igaz, hogy az élet néha elképesztőbb forgatókönyveket ír, mint bármelyik profi író.

Pak Kunhje 1952-ben született Pak Csonghi és Juk Jongszu első gyermekeként. Apja vezérőrnagyi rangban szolgált a hadseregben, és 1961-ben katonai puccsal döntötte meg a kormányt, majd vasököllel diktatórikus kormányzásra rendezkedett be. Kunhje és két testvére édesanyjukkal beköltöztek a Kék Házba.

Pak Kunhje (középen) szüleivel és fiatalabb testvéreivel

Pak életrajzi könyvében azzal mentegette apja kormányzási politikáját, hogy az ország érdekeit nézte és mindenre hajlandó volt, csak hogy a háború utóhatásaiból kirángathassa a gyengélkedő gazdaságú, megviselt államot. Nem sokkal a választások előtt tartott sajtókonferenciáján Kunhje elismerte, hogy apja módszerei miatt sokaknak kellett szenvedniük és csorbultak a koreaiak jogai. Pak Csonghi a mai napig is megosztó személyiség a koreai történelemben, egyrészt elismerik, hogy kemény kezű gazdaságpolitikája segített Koreának kilábalni a mélypontról, többek között például a mai óriás csebolkonglomerátumok, mint a Samsung is az ő gazdaságpolitikájának köszönhetik a (jó)létüket. Kétségtelen azonban, hogy nem lehetett a kormányzása alatt demokráciáról beszélni.

Miközben apja vasököllel irányított, Kunhje szokatlan szakmát választott magának: villamosmérnök lett. 1974-ben diplomázott, majd Franciaországba utazott tanulmányai folytatására, azonban hamarosan haza kellett térnie, édesanyját ugyanis meggyilkolta egy Észak-Koreával szimpatizáló, Japánban élő koreai férfi. Mun Szekvang az elnököt akarta megölni, azonban nem találta el, s végül az egyik golyó a feleségével végzett. Kunhje 22 évesen, átvéve édesanyja szerepkörét, kvázi "first lady" lett. Folytatta édesanyja alapítványi tevékenységeit és ápolta a diplomáciai kapcsolatokat, ahogy illik.

1979-ben aztán újabb tragédia érte, édesapját saját biztonsági főnöke, Kim Dzsegju, a Titkosszolgálat igazgatója egy vacsora során egyszerűen fejbelőtte. Máig sem tisztázott, hogy Kim milyen indíttatásból végzett az elnökkel, akivel eleinte igen jó baráti viszonyban volt. Beszámolók szerint Kim rivalizált Pak testőrkapitányával, Csha Dzsicshollal, aki az este folyamán többször is provokálta Kimet, leminősítve a Titkosszolgálat munkáját, és Kim hirtelen felindulásból lőtt, Cshára is, Pakra is. Más vélemények szerint Kim egy jó ideje már az ellenzékkel szövetkezett és a "demokrácia nevében", előre megfontoltan végzett az elnökkel, amiért kötél általi halálra ítélték.

Apja halála után 18 évig Kunhje visszavonultan élt, csendben igazgatta a szülei által létrehozott alapítványokat, filozófiai és politikai könyveket olvasott és járta az országot, hogy szélesítse a látókörét. 1997-ben Pak elhatározta, hogy politikai pályára lép. A Nagy Nemzetpárt színeiben szülővárosát képviselte a parlamenti választásokon és honanya lett, ötször választották újra. 1998-ban már a párt alelnöki posztja is az övé volt, 2002-ben pedig Kim Dzsongil meghívására három napot töltött Észak-Koreában. 2004-től pártelnökként az önkomrányzati és időközi választásokon rendre győzelemre vezette pártját, amivel elnyerte "a választások királynője" becenevet. 2006-ban egy kampánymegjelenése alatt késsel támadtak rá, az arcán sebesítették meg, 11 centiméteres sebe több órányi műtétet kívánt.

Bár a 2007-es elnökválasztáson alulmaradt I Mjongbakkal szemben, nem adta fel a küzdelmet. 2012-ben válságba került pártja ismét hozzá fordult segítségért. Az asszony újra átvette a vezetést, átnevezte a pártot  Szenuri (Új határ) névre és végül december 19-én megnyerte a választásokat, 152 mandátumot szerezve pártjának a parlamentben.

Pak Kunhje sosem ment férjhez.

0 Tovább

Az első magyarországi K-pop-koncert!

Kis hazánk felkerült a K-pop-térképre! Végre-valahára Koreában is megtaláltak minket a földgömbön, amikor lehetséges koncertcélpontokat vadásztak. Igaz, hogy nem a legnagyobb nevek kezdik el meghódítani a magyar földet, de hát nem is várhatjuk, hogy rögtön valami bomasztikus sztárral kezdenek el minket felfedezni.

Az első budapesti K-pop-koncertet az A-prince nevű formáció adja majd, méghozzá 2013. május 4-én a Dürer-kertben, már amennyiben ugye túléljük a december 21-i világvégét (hogy pont a születésnapom utáni napra tegyék... köszi maják!).

Az A-prince egy vadiúj fiúcsapat, fiatalkák, cukikák, amolyan istenesen kawaii módon, szirupos dalokkal és hózentrógeres térdnadrággal, de kezdetnek ez is valami! A japán rockot kedvelők emlékezhetnek, hogy ott is kisebb nevekkel kezdődött a koncerthullám, kis helyszíneken, most viszont már rendszeres visszatérő fellépők a legnagyobb előadók is. Szóval örüljünk, hogy megtaláltak minket a kis kamaszok, reményedjünk, hogy utat nyitnak majd más bandáknak is.

Az A-prince egyébként 2012 elején alakult TAKEN néven, és akkor még keményebb vonalat követtek (amolyan kicsit Beast-eset), de az akkori menedzsmentjük gyakorlatilag nulla volt, több tag kivált, aztán újraalakultak a New Planet Entertainment alatt, immáron ezt a cukibb imidzset felvéve (nem tudom, mennyire volt ez jó választás, így eléggé beszűkül a rajongói kör a 14 év alatti lánykákra).

Lényeg, hogy jövőre több európai országot érintő turnéra mennek, egyébként ők az első koreai banda, akik ennyi európai országban fel fognak lépni. A srácok egy népszerű koreai DJ, DJ Roem kíséretében érkeznek majd.

A-PRINCE EUROPE TOUR 2013
26/04 : Cologne, Germany @ Werkstatt
27/04 : Amsterdam,, Netherlands @ Melkweg
30/04 : Madrid, Spain @ Caracol
01/05 : Barcelona, Spain@ La2
04/05 : Budapest, Hungary @ Durer Kert
05/05 : Munich, Germany @ Backstage
07/05 : Moscow, Russia @ Moscow Hall
08/05 : Stockholm, Sweden @ venue to be announced soon
10/05 : London, UK @ Garage
11/05 : Paris, France @ Divan du Monde

Ugye eljöttök? A Dürerben lesz, tehát nem lesz horribilis ára a jegynek, viszont fontos lenne, hogy a szervezők lássák, hogy sokan vagyunk, mert ez mutatja meg nekik, hogy érdemes-e nagyobb neveket elhozni, van-e kereslet a műfajra. Ha "nekem ez túl cuki" alapon csak pár ember fog lézengeni, többet nem szerveznek ide semmit... Úgyhogy én azt javaslom, kérem, az itthoni K-pop-rajongóktól, hogy aki rá tud áldozni pár ezer forintot, és nem kapja el a hányinger az alábbi videokliptől - vagyis úgy érzi, hogy kibírna egy hosszabb koncerret a fiúkákkal -, az jöjjön majd el a koncertre, mutassuk meg magunkat a szervezőknek, hogy hali, vagyunk, jöhetnek a nagyok is! K-pop hwaithing!


DJ Roem

A képek forrása a Torpedo Productions sajtókitje.

0 Tovább

A koreai férfiideál drasztikus átalakulása: a "virágférfiak" megjelenése

Írtam már korábban az "álomszép" koreai férfiakról, de csak futólagosan említettem meg, hogy ennek a trendnek a kialakulása mögött bizony nagyon komoly okok húzódnak meg. A koreai egy hihetetlenül zárt, patriarchális társadalom, ahol a férfiközpontúság az élet minden terén megnyilvánul, a munkavállalástól a gyerekszülésig, nem beszélve a minden egészséges férfira kötelező érvényű sorkatonai szolgálatról. Mindennek ellenére, paradox módon a mai férfiideál nem a szőrös-kemény-férfias-ide-nekem-a-tesztoszteront típusú férfit részesíti előnyben, hanem a feminin vonásokkal rendelkező, kinézetükben és viselkedésükben is nőiesebb, külsejükre, a divatra sokat adó férfiakat, az úgynevezett kkonminamokat, azaz a "virágfiúkat", vagy "virágférfiakat". 

A kifejezés önálló életet él, és nem szabad összekeverni vagy összemosni a nyugaton ismert metroszexuális férfival, mert a koreai trend kialakulása szinte függetlenül ment végbe a nyugaton zajló hasonló jelenségtől és más aspektusai, helyi jellemzői vannak. A virágfiúk megjelenése összetett társadalmi változásokhoz köthető. Az 1990-es évek vége előtt Korea sokkal zártabb társadalom volt, mint ma. A mainstream médiában ritkán vagy egyáltalán nem volt megengedett például a japán kommersz termékek, kultúra megjelenítése, vagy éppen a nyugaton metroszexualizmus felbukanásához vezető "gay culture" megjelenítése.  Az 1997-es gazdasági válság, majd a közösen rendezett 2002-es focivébé hatására azonban mindez kezdett megváltozni. Hihetetlennek hangzik, de kutatások szerint a focivébének bizony őrületes szociológiai hatása volt Koreára, már ami például a nők szexuális önkifejezését és társadalmi pozícióját illeti: a kkonminamok megjelenése szorosan összefügg a nők által elfogadottnak tekintett férfiimidzssel, amire a japán mangák voltak nagy hatással, amik viszont a focivébének köszönhetően lettek elérhetőek a nők számára. Hogyaztahóbelebancos-virágmindenit! Lassítsunk? Lassítsunk.

Mi köze a nőknek a virágfiúkhoz? 

Hát, azon túl, hogy nyilván ők a célközönség, több mint hinnénk. Ahhoz, hogy megértsük, mi zajlott le Koreában a 2000-es évek elején, meg kell értenünk a koreai nők szerepét a társadalomban. A koreai nő törékeny, illedelmes, kislányos, és amíg hajadon, addig a szex tabutéma. Ha férjhez megy, utána meg már azért tabutéma a szex, mert akkor már csak a férjjel lehet, a négy fal között, és ha megszületik az első gyerek, a nő megszűnik vágyakkal rendelkező nőnek lenni és anyává avanzsál. Igen ám, de egy nőnek a házasság előtt, alatt és a gyerekszülés után is vannak vágyai, csakhogy ezt Koreában mutogatni nagyon nem illendő. A férj keresi a lóvét, asszony otthon ül a gyerekkel és hallgat. Na igen, csakhogy jött a gazdasági válság, és a kemény, férfias férfiak nem tudták egyedül eltartani a családot, a nők segítsége kikerülhetetlenné vált. Emellett, ahogy a válságban általában szokás, a cégek a női alkalamazottaktól szabadulnak meg hamarabb, főképp a családos nőktől, akik nagyobb nyűgöt jelentenek a vállalatnak minden szempontból. A frusztrált és cserbenhagyott koreai nők pedig elkezdtek azon gondolkodni, hogy mi a fenének is magasztalják ők ezeket a durva, macsó pasikat? Mindehhez aztán szép lassan hozzácsapódott a gazdaság fellendítéséhez szükséges nyitott politika: a nők elkezdtek kifelé tekinteni a háztájról és találtak valami nagyon érdekeset: a japán bisónen mangákat. Ezek - az egyébként elég régi tradíciót maguknak tudható - mangák olyan férfiakat szerepeltetnek, akik hihetetlenül szépek, szinte nőiesek az arcvonásaik, gyengéd és megragadó a személyiségük, és általában valami teljesen átlagos, vagy már szinte csúnyácska lányba esnek bele. (Ismerős ez a sztori sok koreai sorozatból, ugye?) 

Hogy jön ide a focivébé?

Nos, a focivébé meglepő módon drasztikus változásokat hozott a nők életében Koreában. Óriási esemény volt, ami a nemzeti büszkeséget igen sokra tartó eme kis országban soha nem látott őrületet okozott. A legnagyobb meglepetés az volt, hogy a foci iránt amúgy nem túlságosan érdeklődő koreai nők tömegével özönlöttek a meccsekre, magukból kikelve szurkoltak és megtörtént az, ami előtte gyakorlatilag lehetetlenség volt: a koreai média szabadon, sőt büszkén mutogatta az incuripincuri ruhácskákban önfeledten sikoltozó koreai lányokat, ahogy a Nemzeti Tizenegyért rajonganak, azon belül is egyvalakiért, Korea első igazi "virágfiújáért", An Dzsonghvanért, aki hosszú haja és tökéletes bőre mellett férfias is (hisz focista), ugyanakkor odaadó és gyengéd családapa, aki minden gólját úgy ünnepelte, hogy megcsókolta a jegygyűrűjét. 

An Dzsonghvan (Naver)

 

Na ilyet nem lehetett korábban koreai sajtóban látni: alulöltözött lányokat. (Getty Images)

A virágfiúk eredetének egyéb összetevői

An azonban leginkább csak prototípusnak tekinthető, hisz a mai virágfiúkhoz képest azért nem lehet rá azt mondani, hogy túlságosan feminin kinézetű lenne, a hosszú haj ellenére sem. A virágfiúk amúgy léteznek más ázsiai kultúrákban is, és egyáltalán nem újkeletű a jelenség, Kínában például már a Ming- és a Csing-dinasztiák korában is törékeny, nőies szépségűnek festették le a férfiakat, a klasszikus kínai mű, A vörös szoba álma főszereplője is gyakorlatilag egy virágfiú, Drága Jáde, aki púderezi magát, harcolás helyett prózát ír és sokan szerelmesek belé. Az ókori Japánban a férfiak is "sminkeltek", akárcsak a nők.

A 2002-ben bemutatott koreai Winter Sonata sorozat őrületes japán sikerének hatására, ahol a főszereplő virágfiú Pe Jongdzsun gyakorlatilag egyszemélyben "igázta le" a japán nők szívét, több szociológus is vizsgálni kezdte a jelenséget, és számos tanulmányt követően arra a következtetésre jutottak, hogy a japánoknak azért tetszett Pe Jongdzsun finom, szinte már nőies megjelenése, mert a "régi szép időkre" emlékeztette őket, amikor a japán férfiak még hasonlóan gyengédek, udvariasak és megbízhatóak voltak. Más nők arról számoltak be, hogy Pe a bisónen-mangák romantikus férfi főszereplőire emlékezteti őket, amiket kislányként olyan szívesen olvastak.

Pe Jongzdsun, aki egymaga hazavágta Japánt. A színésznek és sorozatbeli partnernőjének Nami szigetén, a sorozat forgatási helyszínén szobrot is állítottak, nem véletlenül, a Winter Sonata bemutatása óta özönlenek oda a japán turisták.

A virágfiúk mibenléte 

A koreai férfiideál átalakulása hatalmas változást hozott a férfiak életébe. Ma már Korea a világ  férfikozmetikum-piacának 20%-át adja, a világon itt vásárolják a legtöbb ilyen terméket. A fiatal férfiak és a tinik nagy gonddal ápolgatják a bőrüket, sminkkészletet hordanak maguknál és pont olyan természetes jelenség, hogy egy férfi kozmetikai tanácsot kér a drogériában, mintha egy nő tenné. A megjelenés őrületesen fontos lett a koreai férfiak számára, mert a társadalmi elvárás szerint aki jól néz ki, az sikeres és pont. A munkahelyvadászatban a szépség előtérbe került (erről a plasztikai sebészeti kitekintőnkben már esett szó), az első benyomás fontosabb mint valaha. Ezen felül az új trendre ráharapó marketingipar valósággal bombázza a férfiakat az ilyen jellegű reklámokkal. "Akkor leszel sikeres az üzletben és a nőknél, ha szép a bőröd, a hajad, a ruhád". Koreában kifejezetten férfiak számára is vannak kozmetikai üzletek, a Korean Air pedig minden évben sminkelési tanácsokkal látja el a férfi utaskísérőket a legújabb trendeknek megfelelően. Itt nem szégyen a szemceruza, az alapozó, a BB-krém, sőt, az ajakfény vagy akár a rúzs sem (persze nyilván nem a vérvörös csajrúzsokról beszélünk...). És mindennek semmi köze az illető férfiú szexuális irányultságához. 

Fiatal srác arcápoló kozmetikumot vásárol Szöulban. Fotó: AP

A sztárok természetesen trendalakítóak itt is, különösen mivel a legtöbb kozmetikumreklámban őket szerepeltetik. Számos, gyönyörű bőréről híres virágférfi énekes vagy színész reklámoz arckrémeket, sminket, arctisztító kozmetikumokat, BB-krémet. Egyrészt direkt reklámokkal, másrészt pedig azzal, hogy maguk is használják ezeket a termékeket.

Xiah Junsu, akinek húsos ajkait rúzzsal és szájfénnyel teszik még prominensebbé.

A férfi, akinek a bőréért bármelyik nő ölni tudna: Jaejoong egy Tony Moly-kozmetikum reklámjában

A koreai szórakoztatóipar pedig követi a trendet és rá is tesz egy lapáttal. Ma minden koreai médiumból virágfiúk potyognak, a fiúegyüttesektől a sorozatokon át a komoly filmekig. Persze van még egy-két tesztoszteron-bajnok Schwarczi-kezdemény, akik makacsul ragaszkodnak a macsó imidzshez, de a tendencia továbbra is az, hogy a virágfiúknak áll a zászló, egészen konkrétan értve. S bár a trendet a középkorú házas nők indították el, ma már jóformán mindenki a virágsrácokra áhítozik és ezzel persze a piaci trendeket is alakítják - s bizony a férfiaknak tetszik, nem tetszik, ki kell mászniuk a barlangjukból, sutba vágni a Frédi-Béni felszerelést és kellve vagy kelletlenül föltenni azt a púdert a pofijukra, ha előre akarnak jutni. Az élelmesebbje (meg a gazdagabbja) plasztikai sebész segítségét is igénybe veszi, a gombamód szaporodó ilyen klinikák legnagyobb örömére.

A trendhez a rockereknek is adaptálódniuk kell. No Minwoo, a TRAX egykori dobosa (a fenti videóban ..öö.. a dobok mögött) maga mögött hagyva a punkos imidzset ma az egyik legszebb virágfiúként domborít tévésorozatokban:

Az Mnet összeállította a legszebb virágfiúk 100-as listáját is, bár ezen nem csak koreai hírességek szerepelnek. 

További érdekes tanulmányok a témakörben (valamint a szexualitás és a feminizmus a koreai kultúrában témákban) a grandnarrative.com blogon.
 

(A mangarajz forrása a Wikimédia Commons, KishiShiotani, CC-By-sa-3.0)

0 Tovább

A legkeresettebb ázsiai modellek

Az ázsiai modellek iránt nagy volt idén a kereslet, és szakértők szerint a trend folytatódni fog. Nem csak Ázsiában, de a világ minden táján szívesen reklámoznak ázsiai lányokkal, a Victoria's Secrettől az Estée Lauderen át a L'orealig számos márka választ magának ázsiai származású arcot. Íme az utóbbi idők legsikeresebb ázsiai modelljei.

LIU WEN (Liu Ven)

Az 1988-as születésű leányzó ma az egyik legkeresettebb kínai modell, ő volt az első kínai lány, aki a Victoria's Secret kifutóján parádézhatott, de modellkedett Calvin Kleinnak, a Dolce & Gabbananak és a Chanelnek is. A models.com az ötödik helyre sorolja a világ szupermodelljeinek listáján.

Vogue China

Numéro China

SUI HE (Szuj Ho)

14. a model.com toplistáján,  Szuj Ho 1989-ben, Csöcsiangban született Kínában, modellkedett Ralph Laurennek, a Dolce & Gabbananak és Vivienne Tamnak is. 

HYONI KANG (Kang Hjoni, születési nevén Kang Szonghjon)

A koreai születésű, 25 éves Kang Hjoni 2008-ban elnyerte a Ford Supermodel of the World címet, az első ázsiai lányként a verseny több mint 30 éves történelme folyamán. Azóta foglalkoztatta a Lacoste, a Marc by Marc Jacobs, a Hilfiger, az American Eagle is.

Fotó: Inapad.com

SUN FEI-FEI (Szun Fej-fej)

1989-ben született Hopejben, Kínában. Munkái között található Chanel, Takashi Watanabe, Philip Lim, Givenchy, Louis Vuitton és Calvin Klein is.

Vogue

Fotó: Imaxtree

TAO OKAMOTO

Az 1985-ben Japánban született lány olyan nevekkel dolgozott, mint az Emporio Armani, Ralph Lauren, Emanuel Ungaro.

Shu Uemura

WANG XIAO (Vang Hsziao)

Listánkon az egyik legfiatalabb, 1991-ben született Kínában. 2010 óta modellkedik, áttörést akkor ért el, amikor Calvin Klein modellje lett egy parfümreklámban, de az Emporio Armani is alkalmazza.


SHU PEI-QIN (Su Pej-csin)

Szintén Kínából, az 1990-ben született Pej-csin 2008-ban tört be a divat világába, amikor párizsi és new yorki kifutókon kezdett dolgozni neves divattervezőknek. 2010-ben a Maybelline arca lett, modellkedett a Givenchynak, a Guccinak, a Diornak és a Chanelnek. 

V magazine

NYmag.com

MING XI (Ming Hszi, születési nevén Hszi Meng-jao)

Az utóbbi két év felemelkedőben lévő kínai csillaga, az 1990-ben született Ming Xi 2010-ben kezdett el dolgozni olyan nevekkel, mint a Givenchy, a Dior vagy John Galliano.

Fotó: Imaxtree

0 Tovább

Érdekes képek Ázsiából

Új rovat indult a Facebook oldalunkon, Érdekes képek Ázsiából címmel. Úton-útfélen belebotlok vicces, érdekes képekbe, blogposzt írása helyett inkább egy albumban fogom őket gyűjtögetni a Facebookon. A legizgalmasabbja persze lehet, hogy ide is kikerül majd.

Album



0 Tovább

Xiaolongimnida

blogavatar

A blog kínai, koreai és általában véve ázsiai témákkal foglalkozik. A Xiaolong kínaiul kis sárkányt jelent, az -imnida végződés pedig koreaiul annyit tesz: "vagyok".

Utolsó kommentek